Kronisk stress

Kronisk stress er et begreb, der bruges til at beskrive en langvarig følelsesmæssig og fysisk tilstand af “kamp eller flugt”, der er forbundet med langvarig eksponering for forhøjede niveauer af glukokortikoider. Kronisk stress, som kan være forårsaget af en traumatisk begivenhed, sygdomme eller psykiske lidelser som PTSD, har vist sig at have betydelige virkninger på den menneskelige psyke og trivsel. Når dette sker over en længere periode, fører det til det, som mange beskriver som at føle sig stresset eller udbrændt. Kronisk stress kan også tilskrives psykiske lidelser som PTSD og depression

For dem, der har oplevet at føle sig under pres i længere tid, måske mange måneder i træk eller endda flere år, er det sandsynligt, at de har oplevet kronisk stress. Selv om årsagerne er forskellige, er denne tilstand blevet tilskrevet psykiske lidelser eller langvarig eksponering for forhøjede niveauer af glukokortikoider i kroppen. Kronisk stress kan føre til tilstande som PTSD og depression, men det kan også forårsage mere umiddelbare problemer med det mentale helbred.

Tegn på kronisk stress

Det de fleste oplever når de har været under pres længe, er symptomer som f.eks:

• Humørsvingninger
  • Søvnløshed
  • Hovedpine
  • Muskelspændinger og smerter

Hævede lymfeknuder. (Adam & Rosenberg, 2010) . Kronisk stress er også kendt for at forårsage symptomer som irritabilitet, tab af appetit, vægttab eller vægtøgning og en manglende evne til at slappe af.

Hvad karakteriserer kronisk stress?

I en definition fra Mayo Clinic (2014) gøres klart, at kronisk stress kun opstår efter en langvarig eksponering. Samtidig medfører kronisk stress, at kroppens naturlige kamp- eller flugt reaktioner konstant er “i kamp eller flugt” status. I løbet af de første tre måneder har kroppen en tendens til at blive udtrættet. Men hvis kroppen er konstant kamp eller flugt, påvirker det kroppens stressmekanismer og kan føre til kronisk stress.

Nogle mennesker har været udsat for traumer som krig, kriminalitet og katastrofer. Sådanne mennesker kan have kronisk stress. Men kronisk stress opstår ikke kun efter ulykkelige begivenheder. Eksponering for kortvarig fysisk eller konstant psykisk stress er også kendt for at kunne udløse kronisk stress. For eksempel kan folk der har kronisk smerte få kronisk stress af deres tilstand, ligesom personer med langvarige sundhedsproblemer og kronisk sygdom kan opleve kronisk stress. Det kunne f.eks være mennesker med kræft, hjertesygdomme eller autoimmune lidelser (Mayo Clinic Staff, 2014).

Kamp- eller flugt reaktion

I en artikel fra “Behavioral health” kommer kronisk stress være forårsaget af kroppens kamp- eller flugt reaktion. I stedet kommer hjernen ikke tilbage i sin normale tilstand, som gør at den opretholder konstant kamp eller flugt status; kroppens konsekvens er kronisk stress.

Nogle symptomer på kronisk stress kan være nedtrykthed og tristhed, og i mere alvorlige tilfælde egentlig depression. Glukokortikoider øges i kroppen, kortikotropin fødesignalering falder, og kroppens kortisol niveauer stiger. Det kunne forårsage kronisk stress og give tilbagevendende depressive tanker og følelser.

Kronisk stress kan komme med mange konsekvenser, de fleste af dem negative. For eksempel kunne kronisk stress hæmme immunforsvaret for at føre til infektioner og sygdomme. Det kunne også hæmme kroppens evne til at komme i søvn, påvirke kroppens fordøjelsesprocesser og kræfter kroppen til at optage mere fedt.

Konsekvenserne af kronisk stress er ikke kun fysisk. De kognitive konsekvenser kunne være koncentrationsbesvær, koncentrationsforstyrrelse, uopmærksomhed og angst. (Mayo Clinic Staff, 2014).

Kronisk stress kan have alvorlige konsekvenser for krop og sjæl. Hvis kronisk stress kommer med symptomer, f.eks irritabilitet, koncentrationsbesvær, koncentrationsforstyrrelse og lavt selvværd, kunne det være på tide at se en læge for at opnå korrekt diagnose og komme med en kronisk stress behandling.

Afsnittet fra “Behavioral health” klarlægger konsekvenserne af kortikotropin fald efter kronisk stress. I stedet for at glide tilbage til kroppens naturlige kamp eller flugt tilstand, kommer kroppen opretholde konstant kamp eller flugt status. Kroppens konsekvens er kronisk stress.

For langvarige påvirkninger af hjernen kan der komme kognitive konsekvenser af kronisk stress. For eksempel kunne koncentrationsbesvær og koncentrationsforstyrrelse opstå af en kronisk stress tilstand.

Tidligere undersøgelser har vist, at kronisk stress kunne forårsage hjerte-kar sygdomme, og øget indhold af kroppens kortikotropin niveauer (Mayo Clinic Staff, 2014).

En artikel fra “Behavioral health” har klarlagt tilbagevendende depressive tanker kunne komme kronisk stress. Der kan også opstå en tilstand af lavt selvværd. Mens kroppen kæmper for at komme tilbage til den naturlige kamp- eller flugt tilstand, så er hjernen ikke istand til at gå tilbage tilbage. Konsekvensen er at hjernen forbliver i en tilstand af kronisk stress.

Hvis kronisk stress kommer med depressive tanker, kunne det være på tide at se en læge for at komme til behandling. Hvis man oplever et generelt øget niveau af angst, er det også en indikator på at det kan være en god ide at se sin læge.

Afsnittet fra “Behavioral health” har klarlagt at man ikke finder kønsforskelle hvad angår kronisk stress. Kroppens kamp- eller flugt konsekvens kunne for både mænd og kvinder være kronisk stress, og de kognitive konsekvenser af kronisk stress kunne være depressive tanker (Mayo Clinic Staff, 2014).